Strategiska möjligheter
Höstens undersökning visar att majoriteten av finanschefer fokuserar på investeringar i Sverige och att stärka balansräkningen genom skuldsanering vid överlikviditet. För företagsköp och försäljningar förväntas en ökning av transaktionsvolymer, även om denna optimism varierar mellan branscher. Samtidigt förutser finanscheferna generellt ökade intäkter och rörelsemarginaler, parallellt med en förväntan om fortsatt höga kapitalkostnader och en mer försiktig syn på tillväxten av antalet anställda.
Användning av överlikviditet
- Den vanligaste strategin för användning av överlikviditet, vald av 40 procent av finanscheferna, är att prioritera investeringar i Sverige. Vid jämförelse med vårens undersökning, då investeringar i Sverige också var den mest populära strategiska prioriteringen, har nivån minskat med åtta procentenheter.
- Att minska skuldsättningen är den näst vanligaste strategin och prioriteras av 31 procent av alla finanschefer.
- Utdelningar till aktieägare/aktieåterköp och investeringar utomlands är mindre vanliga strategier, valda av 21 procent respektive 9 procent av respondenterna.
Företagsförvärv och försäljningar
- En majoritet av finanscheferna förväntar sig en viss ökning av företagsförvärv och avyttringar i Sverige under de kommande 12 månaderna. Nettobalansen uppgår till 45 procent, vilket är en minskning med sju procentenheter jämfört med vårens undersökning. Resultatet pekar dock fortsatt på positiva framtidsutsikter.
- Inom bioteknik och sjukvård, konsumentprodukter, verkstad samt tjänster till företag förväntar sig hälften av finanscheferna en ökning av transaktionsvolymer. Byggbranschen uppvisar de mest positiva framtidsutsikterna, där 61 procent tror på ökade nivåer.
- Bolagsstorlek tycks påverka förväntningarna på transaktionsvolymer framåt. Bland småbolagen uppger 64 procent att de förväntar sig oförändrade transaktionsvolymer med en nettobalans på noll. För medelstora bolag uppgår däremot nettobalansen till 50 procent. Bland storbolagen uppgår nettobalansen till 55 procent, vilket tyder på en övervägande positiv förväntan om ökade transaktionsvolymer.
Nyckeltal
Intäkter
En majoritet på 74 procent förväntar sig en ökning av intäkterna de kommande 12 månaderna, en ökning från 63 procent i våras. Samtidigt förutser endast 12 procent att intäkterna kommer att minska, vilket är en minskning från 23 procent i våras.
Branschen med mest positiv syn på ökade intäkter är bioteknik och sjukvård med en nettobalans på 100 procent. Branschen med lägst förväntningar på ökade intäkter är inom verkstad och tjänster till företag där nettobalansen ligger på 55 procent.
Rörelsemarginal
49 procent bedömer att rörelsemarginalen kommer att öka under de kommande 12 månaderna, en ökning från 45 procent i våras. Samtidigt bedömer 24 procent att den kommer kommer att minska, jämfört med 26 procent i våras.
Branscherna med högst nettobalans är teknik, media och telekom och energi, el och gruvor som uppgår till 100 procent. Branschen med lägst nettobalans är konsumentprodukter på -17 procent.
Kapitalutgifter
39 procent anser att kapitalutgifterna kommer att öka under de 12 kommande månaderna, en ökning från 35 procent i våras. Samtidigt bedömer 21 procent av de tillfrågade att kapitalutgifterna kommer att minska, jämfört med 19 procent i våras.
Branscherna med högst förväntningar på ökade kapitalutgifter är bioteknik och sjukvård och energi, el och gruvor där nettobalansen uppgår till 50 procent. Branschen med lägst förväntningar på ökade kapitalutgifter är tjänster till företag där nettobalansen uppgår till -17 procent.
Anställda
25 procent väntar sig att antalet anställda kommer att öka under de 12 kommande månaderna, jämfört med 27 procent i våras. Samtidigt förväntar sig 29 procent att antalet anställda kommer att minska, jämfört med 24 procent i våras.
Branschen där högst andel finanschefer förväntar sig att antal anställda kommer att öka är tjänster till företag där nettobalansen uppgår till 50 procent. Branschen där störst andel finanschefer förväntar sig att antal anställda kommer att minska är teknologi, media och telekom som uppgår till -60 procent.