Prissättningsbeteende

Inför hösten har inflationstakten snabbt mattats av och i Sverige ligger de underliggande inflationstrenderna nära, eller till och med under inflationsmålet. Råvarupriser och kostnader för frakt och personal ser också en något mindre dramatisk utveckling än vad vi sett de senaste åren. En frågeställning som just nu diskuteras bland centralbanker är huruvida vi har ett ändrat prissättningsbeteende bland företag men också om det fortfarande finns behov av att justera priserna mer än tidigare. Vi passar därför på att ställa några frågor som berör prissättningsbeteende här och nu.

På frågan om hur balansen mellan kostnader och möjligheten att ändra priser ser ut anser de flesta att förhållandet är balanserat de närmaste sex månaderna. Vid jämförelse mellan de större branscherna finns dock vissa skillnader i nyanser. För företagen som möter konsumenter bedömer en förhållandevis stor andel att marginalerna är låga, vilket kan tala för att det finns ett behov av att justera priserna, och det kan vara en av anledningarna till att utsikterna i undersökningen i helhet är mer återhållsamma inom den branschen jämfört med andra. Spridningen på svarsalternativ för byggbranschen är ganska stor. Här anser en inte oansenlig andel att marginalerna är för höga. Just bygg är eventuellt den delbransch i svenskt näringsliv som fortfarande möter störst motvind. Även om räntor är på väg tillbaka talar fortsatt stora kostnader och sämre möjlighet att föra kostnader vidare till slutkund för att läget är utmanande.

När frågan i stället ställs hur företagen beaktar förhållandet mellan marginal och försäljningsvolymer är svarsalternativen förhållandevis jämnt fördelade för hela undersökningen, men branschfördelningen skiljer sig en hel del. För företag som möter konsumenter är försäljningsvolymen mer avgörande än marginalerna. För verkstad anger en majoritet av företagen att förhållandet marginal och försäljning är lika. För bygg är det samma sak, men det finns för båda en ganska stor andel av företagen som anger att försäljningsvolymer ändå väger över när priserna sätts.

Det tredje och sista frågeställningen utgår ifrån olika kostnadsperspektiv där slutkundens priskänslighet framträder som den mest betydande i undersökningen. För verkstad och bygg kommer dock flera andra förhållandevis högt upp, vilket inte är särskilt förvånande givet verksamhetens karaktär. Råvaror utgör en större kostnadspost för verkstad men även kostnader i tidiga produktionsled. För bygg är det arbetskostnader och materialkostnader som har störst betydelse.

Hot Topic försöker ta tempen på en aktuell fråga, men eftersom frågorna varierar mellan olika undersökningar ger det endast en nulägesbild och förändringar, som alltid är av intresse ur ett makroekonomiskt perspektiv, saknas.

För konsumentföretagen är kunders priskänslighet viktig för prissättningen, men samtidigt anger en stor andel av företagen att marginalerna är låga. Det är antagligen något av ett normalläge. Samtidigt är försäljningsvolymer viktig för prissättningen. I ett läge med svag efterfrågan borde priskänsligheten vara förhållandevis stor vad gäller förändrade priser, vilket talar för att priser hos konsumentföretag kommer att se en svagare utveckling. Men en tilltagande efterfråga när förutsättningarna ändras till det positiva kan tillåta företag att korrigera marginalerna lite. Som svaren i undersökningen är lagda ser det dock ut som att företagen snarare satsar på ökad försäljning än att återställa eventuellt för låga marginaler.