Intervju: Eva Stoppel
Vi pratar med Eva Stoppel, CFO Svenska Spel, om trenderna i höstens rapport.
Vilka ansvarsområden anser du är viktigast att prioritera i rollen som CFO?
Jag brukar tänka att mitt viktigaste uppdrag är att säkerställa att vi har rätt förutsättningar för att genomföra vår strategi. Det innebär allt från att se till att vi har rätt prioriteringar till att vi har rätt resurser på rätt plats. Jag ansvarar också för att se till att vi följer upp på ett bra sätt, så att vi vet att vi rör oss i linje med den strategi vi har satt.
Är det någonting i resultaten i höstens Deloitte/SEB CFO Survey som förvånar dig?
Jag är lite mer positivt inställd än vad jag uppfattar att majoriteten av de svarande är. Självklart har jag stor respekt för alla stora frågor och osäkerheter runtom i världen, men när det gäller det svenska affärsläget tror jag ändå att vi är på väg ut ur det allra mörkaste. Att det snart kommer en vändning och att vi börjar se en högre efterfrågan, som i sin tur leder till att hjulen börjar snurra lite tydligare.
Kostnadsreducering rankas högst upp på listan över strategiska prioriteringar. Är det en bild du delar?
Absolut. Vi hade i stort sett ingen tillväxt alls på den svenska spelmarknaden under 2023. Så i början av året lanserade vi ett omställningsprogram för att sänka kostnaderna. Vi är i grunden ett lönsamt företag, så det handlade både om att se till vår effektivitet men också att skapa utrymme för satsningar framåt inom tydligt definierade områden.
Anta att ni idag har överlikviditet som ni får använda fritt. Vilka användningsområden väljer du i så fall att prioritera?
Jag skulle satsa på teknikutveckling och att fortsätta modernisera vår techmiljö. Från effektivisering till time-to-market, spelsäkerhet och vår förmåga att ha ett riktigt bra spelansvarsarbete. Men jag skulle också investera i att utveckla nya spelprodukter, så att vi kan fortsätta ha en bra tillväxt framåt.
En fjärdedel av finanscheferna förutser att antalet anställda kommer att öka. Samtidigt rankas brist på kvalificerad personal som den femte största risken företag står inför. Hur ser era ambitioner ut och känner ni igen er i utmaningen att hitta kvalificerad personal?
Vi ser inte riktigt att vi har problem med att få den kompetens vi behöver, och har funderat på vad det beror på. Jag tror det har mycket att göra med att vi har ett bra, tydligt medarbetarlöfte och ett starkt employer brand. Vi har också en flexibel syn på närvaro på kontoret. Man får arbeta där man gör jobbet bäst – så klart i samförstånd med chef och team och beroende på vilka arbetsuppgifter man har. Det betyder mycket för medarbetare och innebär också att vi kan rekrytera över hela landet.
Höstens ”Hot Topic”-kapitel tittar på prissättningsbeteende. En fråga som diskuteras är huruvida vi har ett ändrat prissättningsbeteende bland företag och om det finns behov av att justera priserna mer än tidigare. Har du några tankar kring det?
Vi har inte höjt våra priser på huvuddelen av våra produkter på väldigt länge. Det är svårt att höja priset på exempelvis ett Trisslott, vars pris har varit 30 kronor i så många år. Kunderna känner till priset och det är inte givet att en prishöjning får avsedd effekt. Så vi har inte prissättning som ett instrument i vår verktygslåda. Vår möjlighet att hålla balans i våra resultat handlar i stället mycket om att jobba med hållbar tillväxt och effektivitet i allt vi gör.
Vi ser tecken på att 2025 blir ett lättare år för konsumenter, med räntesänkningar och lägre skatter. Vad skulle det innebära för er bransch och verksamhet?
Vår verksamhet är inte särskilt konjunkturkänslig. Vi ser inte någon stor effekt när konjunkturen går ner – många fortsätter att unna sig små nöjen, som att spela Lotto eller lägga en tipsrad. På samma sätt ser vi ingen stor skjuts när konjunkturen vänder. Men självklart missgynnar det oss inte och visst ser 2025 ut att bli ett ljusare år, både för konsumenter och näringsliv.